Op 21 maart houden we voor alle leerkrachten en teamleiders van primair onderwijs, voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs in Rivierenland een workshopfestival. Er worden diverse workshops gegeven voor iedereen die bezig (wil) zijn met onderwijs & techniek.
In de workshops ligt de nadruk op het lesgeven in de praktijk, het gebruik van concreet lesmateriaal en inspirerende voorbeelden uit het onderwijs. De sessies zijn interactief en activerend. Daarnaast zullen er suggesties en informatie te verkrijgen zijn over techniekevenementen en techniek & onderwijs. Als laatste is er uiteraard tijd om te netwerken en een beetje lol te hebben (kennisspel met leuke prijzen!).
Programma
Inloop 15:30-15:45 uur
Welkom 15:45-15:50 uur
Workshopronde 1 16:00 uur
Fun 16:50 uur
Workshopronde 2 17:15 uur
Afsluiting 18:00 uur
Locatie
Lingecollege beroepscollege, Teisterbantlaan 2, Tiel
Inschrijven
Je kan je inschrijven voor 2 worskhops. De overige tijd kun je gebruiken om onder het genot van een hapje en drankje de stands te bezoeken en je collega’s te ontmoeten. Enkele dagen voorafgaand aan het workshopfestival ontvang je de laatste informatie. Er zijn nog wat plekjes beschikbaar, dus schrijf je snel in!
Beschrijving workshops



1. Computational thinking (Bram Oonk) | Omdat de rol van technologie in ons dagelijks leven zo groot is geworden, is het niet vreemd om te leren hoe je omgaat met technologie. Met technologie ontwerpen mensen producten die het leven makkelijker, meer comfortabel of leuker maken. Mensen zijn niet van nature in staat deze technologie te doorgronden – al lijkt dat soms wel zo. Als kinderen jong leren omgaan met technologie en leren hoe ze die technologie kunnen aanpassen of zelfs nieuwe technologie kunnen bedenken, zullen mensen steeds beter in staat zijn om technologie te gebruiken en zo te voorzien in maatschappelijke behoeften. Je ontvangt tijdens deze workshop lesideeën en tips over computational thinking; je hoeft niet zelf het wiel uit te vinden! |
2. Virtual reality en praktische toepassingen voor het onderwijs! (Michiel Groot Koerkamp) | Laat je 21 maart 2023 verrassen en inspireren op het gebied van virtual reality en de praktische toepassingen ervan in het onderwijs. Je gaat aan de slag met virtual reality met als uiteindelijk doel om deze nieuwe techniek ook daadwerkelijk toe te kunnen passen in jouw praktijklessen. Wees dus voorbereid! E-magine tovert een glimlach op jullie gezicht, let maar op. Innoveer je wereld! |
3. Een duurzame wereld door middel van onderwijs, hoe dan? (Timo Boland) | Door inspirerend onderwijs naar een duurzame wereld, dat is de visie van stichting Technotrend. In deze workshop komen verschillende manieren van werken in de klas naar voren. Ook ervaar je hoe challenges based learning werkt en worden een paar programma’s van Technotrend uitgelicht. Belangrijke onderdelen van hun didactiek zijn: • wetenschappelijke kennis klimaatverandering (en informatiegeletterdheid) • systeemdenken • futuring (scenariodenken, verbeeldingskracht) • ruimte geven aan emoties en verschillende meningen • werken met casussen • beoordelen van proces (in plaats van resultaat) |
4. Tiny Houses: ontwerpen met 3D teken en Virtual Reality (Martijn Hordijk en Mireille Roelofs) | Bouw met de klas een eigen Tiny Village! Elke leerling ontwerpt in een 3D tekenomgeving een eigen tiny house. Zowel de buitenkant als de inrichting van het huis. Daarna worden deze tiny houses in een VR omgeving geladen. De leerlingen kunnen op die manier door hun eigen tiny village lopen en de huzien van binnen én buiten bekijken. In de ontwerpfase kun je de nadruk leggen op allerlei aspecten van het ontwerp en zo kan dit thema in verschillende vaklessen gebruikt worden. Het kan ook vakoverstijgend ingezet worden. |
5. Ontwikkel een ontwerpopdracht met het bedrijfsleven (Karin van Zwetselaar) | Hoe kun je zelf een betekenisvol vraagstuk ontwikkelen dat past bij de leefwereld van jouw leerlingen? En hoe kun je hun omgeving en bedrijven hierin betrekken? Na een introductie gaan we zelf ervaring opdoen met een ontwerpopdracht. Hierna gaan we kijken hoe we zo’n opdracht kunnen laten aansluiten bij jouw onderwijs en hoe je met verschillende partijen kunt gaan samenwerken. Deze manier van werken kun je later eenvoudig zelf toepassen in je onderwijs. |